Htjeli, ne htjeli mirisi nas nikad ne ostavljaju ravnodušnima bili oni ugodni ili neugodni. Miris je supstanca koja sama ili u smjesi s drugim sastojcima prijatno ili nepirjatno djeluju na čovjekovo čulo mirisa. Praktično se primijenjuju u industriji kozmetičkih preperata, sapuna, raznih pića, slatkiša i dr. …

Ako neki mirisi izazovu neku emociju, sjećanje, onda utiču bar toliko da se neka hemijska reakcija odigra u organizmu. U nastavku pročitajte zanimljivosti vezane za mirise nadamo se da će te otkriti nešto novo i naravno vama zanimljivo…
• Od svih naših čula, miris budi najbrže uspomene.

• Čovjekov mozak može sa velikom tačnošću da zapamti, sjeti se i prepozna 50,000 različitih mirisa.!

• Da bi neka supstanca mirisala, ona mora da bude ispariva. Tu je sasvim jednostavno objašnjenje zašto, na primer, ne možemo da osetimo miris stakla ili mermera.

• Mirisi u ustima su, u stvari, ukusi. Da ne postoji čulo mirisa, sva hrana bi nam bila bezukusna i bljutava. Zato nam je sva hrana ista, nezačinjena i bez ukusa kad smo prehlađeni i kad nam je začepljen nos.

• U 90 % slučajeva deja vu se izaziva nekim mirisom.

• Ustanovljeno je da su nam najprivlačniji partneri koji mirišu sasvim drugačije od nas. Tako da bi partneru trebalo kupovati suprotan parfem od onog koji se nama sviđa.

• Može se reći da se sa mirisima rađamo. Već tokom prvih dana života beba raspoznaje majku po mirisu.

• Riječ “parfem” potiče od latinskog per fumum, što znači “kroz dim”. Objašnjenje se oslanja o činjenicu da se prvenstveno nisu parfimisali ljudi, već crkvene prostorije. Biljna smola se palila kako bi nastao miris namijenjen osviještavanju pri vjerskim obredima.

• Stari Egipćani su čuveni po tome što su mumificirali svoje pokojnike, pa se ne iznenađujemo kad čujemo da su smućkali prve parfeme.

• Grobnica faraona Tutankamona otvorena je 3,000 godina posle njegove smrti. Ovaj prostor bio je krcat parfemima. Tu je bilo smešteno čak 3,000 bočica parfema. I poslije tolikih vijekova od njihovog nastanka,oni nisu izgubili miris.!

• Legenda kaže da su mirisi pomogli Kleopatri da zavede Marka Antonija. Dovela ga je u odaju punu ružinih latica i tako ošamućen mirisom cveća zaljubljuje se u nju. Takođe, važi i to da je natopila jedra brodova eteričnim uljima jasmina dok ga je dočekivala.

• U XVII vijeku na dvoru Luja XV proizvodnja parfema bila je poprilično zastupljena, te su ga zato nazivali “Parfimisanim dvorom”. Važilo je pravilo da sve i svako mora da miriše. Tako su se mirisi “polivali” i po odeći, rukavicama, lepezama, namještaju…

• Iz tog perioda, dame, i to naročito one sa vrha aristokratije, nisu tako lepo mirisale, kao što su divno izgledale. One su se “kupale u parfemu”, a vrlo retko u vodi. Naslage parfema sa dodatkom znoja nikako nisu odavale prijatan miris.

• Kolonjska voda nastala je u XVIII vijeku u njemačkom gradu Kelnu, pa tako i dobija ime. Tada se nije koristila samo u kozmetičke svrhe, već se dodavala u vina, kockice šećera su se njom natapale i jele se kako bi se osvježio dah. Dok je u medicini ova tečnost korišćena kao dodatak u klistiru, a obloge za skidanje temperature su se natapile parfemima.

• Do XIX vijeka svi parfemi su se koristili prvenstveno kao pomagalo u medici. Od tada se patentiraju sintetički mirisi koji se nasilno “probijaju” na svjetsko ekonomsko tržište i ne pomiču se odatle ni danas.

Komentar
loading...